tjugohundratolv: andra halvåret

Här följer andra halvåret av mitt 2012!

Vi startar med en smäll, World Pride tog plats i London! Jobbade på dagen så kunde inte kika på paraden men på kvällen begav vi oss in till ett regnigt centrum. Mötte upp Snibben som just hade tappat sin plånbok och höll på att ringa Nordea. Spenderade kvällen enbart ute på regniga gator och inne på Charing cross polisstation, hade ändå en fett kul kväll? Väldigt spännande det där

En helg var jag helledig och Joakim skulle snart lämna London så vi lekte mycket då och investerade i varsitt par docs och strosade runt här och var. En i högsta grad mysig helg.

I juli flög jag, Linn och Terese till Portugal! De första dagarna var vi i Lissabon, där vi bodde i de skumma delarna där man helst inte skulle hänga så mycket egentligen. En viss incident var lite väl osannolik men får se det som spännande kuriosa

På kvällen köpte vi 0,75 l mojito för 6 euros, det kändes himla värt alltså. Saknar så att kunna hänga ute på natten utan att det är kallt och mingla runt med folk. På den här gatan blev Linn puttad på av en taxi

Efter Lissabon satte vi oss på ett tåg till Albufeira på södra kusten där vi ägnade oss åt strandhäng och glass på dagarna (kan knappt föreställa mig den där värmen just nu faktiskt...)
 
sen på kvällarna körde vi fuldans till internationella sommarplågor samt kartlade nattklubbar 

Sen åkte vi tillbaks till London och var lagom omotiverade att jobba, men OS kom till stan som ett välkommet inslag!

Vi hängde en massa i Hyde Park som kändes lite som ett festivalområde med öltält och scener med gratiskonserter, t.ex. The Temper Trap. Framför allt fanns då en rad olika storbildsskärmar, där vi t.ex. kollade på en del av finalerna i handbollen bland svenskarna! Fett kul. Vi svepte flaggan omkring oss och fick lov att vara lite mer patriotiska än vanligt i detta sportsliga sammanhang.
 
Jag följde med Joakim, Olle och Christofer till Heaven en sista gång för lite tokdans, ballongmys och sånt
 
Jag och Terror fann den pop art-inspirerade utställningen i Tottenham Court Road och var sjukt nöjda över att de delade ut en massa gratis planscher och vykort och drickor på slutet dessutom

Min brorsa och hans flickvän kom på besök. OS var fortfarande igång och här var vi på Brick Lane. Usain Bolt-febern var minst sagt påtaglig så väggarna bepryddes av hans signaturmove. Senare på kvällen gick vi på handbollsfinalen på en svensk pub i Marylebone men sverige vann faktiskt inte trots allt. Lite synd.

Någon peppig kväll innan Linn hunnit flytta hem


Sen kom Jenny och Malin och hälsade på en stund på sluttampen vilket var fint!

Jag och Sara, som jobbade på samma företag som jag fast i en annan butik, hade gemensamma leaving drinks, eftersom vi jobbat med samma personer mycket kändes det väldigt lämpligt även om hon skulle jobba en vecka till. Mycket peppigt, här ser vi Darryl i färd att köpa 22 jägerbombs, stabilt

När man ska spendera sin sista dag, en onsdag, i London kändes Camden på nåt sätt som rätt ställe att vara. Olle kammar här igenom övervåningen på Rokit i jakt på nya fynd.

Ja i slutet hade både Linn och Joakim flyttat hem så dessa tre var mina sista flatmates. Saknar alla fem så mycket att jag nästan går sönder!

Göteborg den 31 augusti, en liten tröst i det hela var att det regnade massa i London de sista dagarna innan jag flyttade hem, samtidigt var det väldigt soligt de första dagarna i Sverige = glatt land

Började en kurs i konsthistoria och fann mig ett litet studentrum och brydde mig inte om att köpa nya batterier till kameran på två månader, därav bildbrist. Men en hann jag knäppa innan den dog när Terese och Linn kom på överraskningsbesök från Karlstad och Joakim var här med! Vi spenderade kvällen på Jazzhuset och jag mådde väl sådär på jobbet dan efter

Jag och brorsan hängde en del på Pustervik, t.ex. denna kväll då Vaccines stod på agenda. Kom således in i en extrem Vaccines-period.

Begav mig tll Karlstad under halloween för lite upptåg och besökande av några favoriter

Fyllde år och gjorde bara mysiga saker hela dagen med de här tokfransarna

Här är en kajsa som ser badass ut i ett natt-haga en annan kväll

Korridorsfest på viktor rydbergsgatan. Mer internationellt och fler personer som gör sin master på Chalmers blir det nästan inte!

Åkte hem över första advent och myste lite

Måndag den 3 december vaknade jag upp och världen var plötsligt lite vitare. (nu har det mesta hunnit regna bort men låt oss ignorera det) 

Har konstaterat att mitt favoritfik är franskt när jag insåg att varje gång jag ska fika med någon råkar jag obönhörligen föreslå detta.

Har annars spenderat mycket tid den här hösten med nosen i "A world history of art", en ganska så mastodon bok. Har återupptäckt barnaskar - sjukt bra godis/pluggmotivering!

En dag fyllde Nikhil i korridoren år, så vi firade med massa mat och pub och tårtor och ljus, det var fint!
 
Nu har även en mysig jul gått av stapeln och ett nytt litet år hägrar. Inledningsvis är planen att jag ska läsa en kurs i internationella relationer, därefter vet ingen riktigt men det blir nog bra!

tjugohundratolv: första halvåret

Nu ska jag vara extremt bloggig av mig och göra en årsresumé för det passerade året! Välkommen extremt långt inlägg:
 
För ca ett år sen var jag blond fast bara för en liten liten stund till och bodde i södra delen av London. Då jobbade jag på ett konditori i Waterloo och var lite allmänt som londonsvenskar nog brukar vara - gillade att hänga på Brick Lane på söndagar och gå på The Alibi på lördagar eller dricka öl på en pub. Hade turen att få bo och leka med de bästa flatmates man kan tänka sig! 
 
Det nya året kallades in på ett sprakande nyårsgalej i nordväst med fotobombande individer och skoskav
 
I februari stack jag och Terese och Olle till Oxford och upptäckte den fina staden och nördade genom oss lite bland harry potter-referenser av de olika slag och förtärde kaloririka mumsigheter. 
 
En dag kom Magnus Betnér till London och ville ståuppa. Vi kände oss lite lagom patriotiska och stack således dit.
 
Här är jag och min bästa arbetskompis Tami. Hon hatar Tommy i Pippi Långstrump, älskar millionaire shortbread och kommer från en liten by i Tyskland. Vi brukade ofta sjunga på fifa-låten eller imitera duvor eller andra spännande saker när vi städade vårt konditori, sen blev hon befordrad och lite mer viktig och flyttad till en annan butik, det var lite synd för min del faktiskt. 
 
Här ser vi min manager och hans indie-band på världens minsta lilla bar, Moustasche bar i Dalston. Här var det en ganska så hemlig entré där det bara var en dörröppning och en bild på en mustasch. En trappa ner fann man en liten lokal som kanske mest liknade ett vardagsrum där väggarna var fyllda med bilder, och där det fanns människor med ditmålade mustascher. Himla fint med andra ord. 
 
I mars åkte jag hem en liten sväng. Brukade alltid bli lika chockerad över att allt var ganska så likadant som det var innan jag lämnade. Men det är väl en trygghet i sig också. Det var iallafall fint att återse fina personer och havet
 
I mars hade vi en del besök i London också, Malin och Emelie kom en första vända t.ex. PS de var lyckligare än vad det ser ut här
 
Även Elin och Anna kom över till ön! 
 
Partade lite på Proud i Camden med lite jobbpeeps och lovade oss själva att vi måste tillbaka dit i sommar när det är lite varmare. Gjorde vi det? Nä.
 
Alltså, Camden-mat. Kan fortfarande få cravings efter maten i Authentic Thai-ståndet vill jag lova. De som jobbade där kände igen oss, det kan eventuellt säga lite om hur ofta vi var där...
 
Efter en fet liten kväll frös vi ihjäl på vägen hem från vår busshållplats, så vi sprang i en liten rad på fyra för att hålla värmen. Upptäckte en studsmatta som nån slängt ut på gatan (vilket betyder att man inte vill ha den i logiska england) alla stannar till, tänker samma sak, plockar upp den och springer vidare. därefter blev den vår trädgårds knytpunkt och stolthet.
 
Jag och Sara tog vara på en regnig med ledig dag och begav oss till Highgate Cemetery för att titta på 53000 krokiga gravar, typ som Karl Marxs.
 
Alibi, Alibi, Alibi.
 
Första gången grillen testades var på valborgsmässoafton. 
 
Om man nån gång tröttnade på att se de gråa asfaltiga och alla byggnader och folk var det tur att vi hade vår lilla streatham common alldeles intill
 
att spexa runt i ett heltäckningsmattsvardagsrum och saras ökända foppa-tofflor
 
Inser just hur jag säkert har hundratals bilder från londons kollektivtrafik med oss i ett aningen onyktert tillstånd på väg nånstans. här är vi på en overground på väg till dalston superstore och nån, typ olle, måste just sagt nåt spektakulärt!
 
Sådär så man önskar Terese hade vridit huvudet åt andra hållet så hon fått musse pigg-öron + glad snara.
 
Öl-relaterade incidenter
 
Vår familj vackert avbildat på kylskåpet. Gällande de två små figurerna i de högra hörnen kommer här historien. Ett av sovrummen hade en lampa som tändes och släcktes av sig självt, där bodde med andra ord vårt spöke som fick en hybrid av namnet av en tämligen lustig person som vi alla fick träffa i ett spännande sammanhang samt uttrycket lol som vi tenderade att överanvända i klassiskt töntigt manér. Vår lilla husmus döptes efter Peter Pettigrew, vi såg honom tre dagar i rad i november, sen såg vi bara lite avgnagd heltäckningsmatta då och då. Lite bättre än vårt förra boende i norra London där man fick se och höra möss nästintill dagligen...
 
I början av parkhängssäsongen! Pizza i Finsbury Park, jättejättegott.
 
I slutet av maj kom en värmebölja. Då grillade vi korv istället. 
 
Sen kom juni och bruschan på besök
 
Artsy bilder togs på vår pub på hörnet, The Railway
 
Fast bäst av allt var ju att vi stack på endagsfestival! Field Day hette den, tog plats i Victoria Park i östra London och fyllt av hipsters. Såhär chilligt kunde man ha det i väntan på nästa akt. 
 
Såg bl.a. Metronomy, Beirut, The Vaccines och Franz Ferdinand. Vilken dag alltså. 
 
Midsommar kom och min pollenallergi passade således på att göra sig påmind
 
Hittade ett nytt litet favorithak i Clapham Common med spexiga väggar och musik
 
Sen gick vi på jobbet till en latinoklubb. Lite annorlunda än det vanliga, men fett fett kul! 
 
Så det var det första halvåret, stay tuned för del två!

så många broar jag bränt:

Mitt hjärta blir alldeles varmt av faktumet att stadsbiblioteket, en vanligtvis ganska tråkig byggnad, sen några veckor beprytts av ett fantastiskt, upplyst Håkan-citat. Ibland känns det lite extra fint att bo i Göteborg måste jag ju säga. 

once again it's happening,

En dag stack jag och delar av korren på onsdagsquiz på the dubliner! 
 
Det var kul! 
 
Några dagar senare hälsade Jenny-lövet på och så kikade vi kanske en massa på kläder istället för julklappar liksom, det kan bli så ibland. 
 
Alltså, vilken modern klassiker. 
 
I helgen åkte jag sen till Kalmar och var världssämst på att fotografera men hängde iaf tillsammans med dessa fina personer till störst del iallafall! ok, kanske inte med gula tomten då...
 
en anna med en gullig gran och en diagonal jonatan
 
sen bara kvällen eskalerade men här hann jag ta en lite städad bild, woho!
 
Fin liten helg innan mitt pluggande inför min sista salstenta nu tar vid (ja det känns som det är tenta på g hela tiden)

: : : : : :

Åkte hem en sväng för adventsmys i helgen, här några bröder på vår vanligaste destination när vi flanerar ut på promenad. 
 
Och hann med lite pepparkaksbak som sig bör, med lilla minikaveln.
 
Imorse när jag vaknade efter lite lagom försovning hade min utsikt hunnit bli lite vitare! Mysigt fast lite kallt kanske. Mest pepp var de två indiska killarna i min korridor som aldrig hade sett snö förut, fint ändå. 

RSS 2.0