hej tjugohundratio.

Nu är 2009 nästan till ända. Och alltså, det här med årsresumér tycker jag faktiskt är ganska roligt. Så, här är en superstor med allt möjligt. (Kan tillägga att jag har jobbat på den här listan ett antal dagar)

Januari.
Tråkig månad. Minns faktiskt inte att det hände så himla mycket roligt då actually. To be honest. En massa körlektioner och körteori. Coldplay i London-biljetter beställdes. Det var kallt. Hittar inga bilder från januari.

Februari:
Då åkte jag och mor och far till Teneriffa vilket var riktigt varmt och skönt. Funderade mest på om det skulle bli Hultsfred eller Peace & Love i sommar. Tog körkort efter att ha kuggat en uppkörning samma dag.
Mars:
Då fick jag se The Hives och Bob Dylan på mindre än en vecka. Mycket tid ägnades i Götlaborg på grund av en pojkvasker. Jag och Kajsa och Jenny hade Beatles-dag.
April:
Mina vänner Anna och Jenny kom över och var snygga på en fotodag. Engelsmän kom på besök till vår grymma klass. Sen såg jag Mando Diao två dagar i rad. Peace & Love-biljetter införskaffades.
Maj:
Sprang Göteborgsvarvet för andra året och slog min förra tid. Gjorde inte så jättemycket. Jag fick träffa Johannas hund för första gången, tillika världens sötaste hund.
Juni:
Mycket bra månad. Mitt sista sommarlov började. Jag åkte till Peace & Love, vilket var helt och hållet sjukt underbart, helt klart bästa festivalen jag varit på. Var funktionär under temadagarna och vanlig besökare (med gratis biljett) sedan under festivaldagarna. Skönsång på balkonger tills det blev ljust igen, stekande heta dagar då det enda man kunde tänka sig var skugga och tankar om att Borlänge var bezt.
Juli:
Gjorde inget speciellt, njöt av ledigheten som spenderades i både regn och sol. Umgicks en massa med kompizar och gjorde det ena och det andra. Insåg storheten i världens bästa tv-serie, Dexter.
Augusti:
Mycket bra månad. Många festligheter och superfint Way Out West. Danmark och Tyskland en sväng med mor, far och bror. Skolan började dock. Här finns det sjukt många bilder jag egentligen vill visa men jag är för lat.
September:
Min klass åkte till England! Cambridge och London i två veckor. Superkul. Praktiserade under fem dagar på ett gigantiskt företag i London.
Oktober:
Höstlov som spenderades med att inte göra någonting alls, ungefär. Ville tillbaks till London. Åkte sista båtturen i år.
November:
Fyllde 19 år och formligen överöstes av plugg, till exempel minns jag ännu med förskräckelse företagsekonomiprovet from hell och ett antal ångestframkallande nationella prov i Svenska B. Tog tydligen inga bilder med systemkameran under denna månad.

December:
Såg fina Regina Spektor och överöstes ännu mer av skolan. Julen spenderades som vanligt med familjen men blev för ovanlighetens skull vit. Överlag mycket häng med bröder vilket var trevligt. Får nu se hur kvällens bravader kommer att sluta.


Bästa skivorna från 2009:
Regina Spektor - Far
Bob Hund - Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk
Coconut Records - Davy
Adiam Dymott
Julian Casablancas

Största musikaliska besvikelse:
Att The Kooks ställde in på Peace & Love. Sen tyckte jag inte att Franz Ferdinands skiva var så bra som föregångarna riktigt heller. Lika så Arctic Monkeys.

Bästa konserterna jag varit på under 2009:
Vampire Weekend på Way Out West, Göteborg den 15 augusti.
Regina Spektor på Lisebergshallen, Göteborg den 11 december.
Coldplay på Wembley Stadium, London den 18 september

Årets favoritband:
Vampire Weekend.

Årets favoritlåt:
Foals - Cassius.

Min senaste-12-månaderna-mest-lyssnade-på-artister-lista från Last.fm:
1) The Beatles, 1390 låtar
2) Regina Spektor, 838 låtar
3) Arctic Monkeys, 713 låtar
4) Vampire Weekend, 590 låtar
5) The Lance, 565 låtar
6) The Kinks, 507 låtar
7) Mando Diao, 420 låtar
8) Foals, 396 låtar
9) The Strokes, 338 låtar
10) Klaxons, 282 låtar

Obs att om man även skulle väga in lyssnande på CD-skivor och ipod skulle troligen det vara desto mer på framför allt Vampire Weekend och The Strokes.

Min senaste-12-månaderna-mest-lyssnade-på-låtar-lista från Last.fm:
1) Foals - Cassius, 68 gånger
2) The Lance - She's Dressed In Black, 64 gånger
3) Vampire Weekend - Campus, 61 gånger
3) The Lance - Lady Lover, 61 gånger
5) The Lance - Yes I Do, 60 gånger
5) Vampire Weekend - Walcott, 60 gånger
7) The Lance - Vicious Woman, 57 gånger
7) Regina Spektor - Us, 57 gånger
9) Vampire Weekend - Mansard Roof, 56 gånger
9) The Lance - I Wanna Dress Up In Blue, 56 gånger

Ser nu fram emot ett nytt och ännu bättre år - 2010, wohooooo! 2008 slog allt med hästlängder, och sedan slog 2009 det lite grann och nu tror jag det blir ännu bättre. Vi har studenten till att börja med, och så har vi festivalande (någon hoppas jag allt att vi lyckas hinna med), sedan Norge (vilket kanske inte blir så jättekul men iallafall lönande) och så hoppas jag det bär av till Australien innan året är slut!

14 minuter kvar.


dan före dan före dan före dopparedan.



Jag kom på att den coolaste person i hela världen måste vara Nick Valensi.
  • Han spelar i världens bästa och coolaste och mest geniala band just nu - The Strokes.
  • Han spelar dessutom gitarr där.
  • Han är supersnygg och lång och har snygg-långt hår.
  • Han bor i New York (hade dock varit ännu mer ultimat med London).
  • Han har fina kläder på sig.

kompassviken.


Äntligen jullov och sovmorgnar. Göteborg imorgon!

blommor som du växer bara på brinnande fartyg.


Härom dagen började det snöa! Tänka sig.

Tänkte förresten berätta om en av de värsta sakerna jag vet, nämligen att gå till bussen på morgonen. Varför? Jo:
1) Klockan är sju på morgonen. Sju! (Jämfört med tio i åtta, då jag kan åka om jag kör bil)
2) Det är alldeles beckmörkt (mina grannar verkar inte vilja skaffa utebelysning... )
3) Det hörs konstiga ljud! Härom morgonen tog priset. Jag passerar en hästhage på de 400 meterna jag går, och då hördes ett högt brak, det lät nästan som att en häst sprang in i ett plåtskjul, ungefär. Lite senare kom nästa märkliga ljud. Det lät som att det var en kör på plats som sjöng under några sekunder. Jag tittade mig misstänksamt runt i mörkret, men nej, där var ingen kör (och nej, det var inte heller min mp3 som lät). Efter en halv minut kom som tur var min buss, som då med sitt tämligen brutala helljus kändes som räddaren i nöden (även om den innebär 50 minuters färd med småbarn). Och ja, jag börjar nu, liksom du som läser det här, misstänka att jag har blivit galen.

Det här är anledningen till varför jag hemskt gärna tar en bil på morgonen.

poor little rich boy.

Det senaste dygnet har varit sjukt bra. Det har innefattat en fantastisk konsert med Regina Spektor, ett möte med älskade Filip och Fredrik, ett besök på Max (NOM) och tro det eller ej, en TREVLIG busschaufför på vägen hem! Har då aldrig hört på maken och träffat någon sådan innan. Han pratade i mikrofonen om hur vi skulle njuta av den trevliga färden genom Bohuslän. Förvisso spenderades mestadels av tiden på motorväg, men det var ett bra försök, käre Kenneth.

Enda tråkiga är att jag bara hade med min mobilkamera, så alla mina kort på Regina Spektor, Filip och Fredrik och alla spejsade människor är av väldigt dålig kvalité. Men jag får se senare när jag mojsar in dem i datorn om något blir okej.

and it breaks my hea-a-a-a-art.

Hej hå!
Idag blev jag klar med det sista riktigt jobbiga och akuta i skolan för ett litet tag, ganska så gött asså! Mitt tal gick sjukt mycket bättre idag än det nationella talet i november, fast jag idag var mycket mindre förberedd och hade ett mycket sämre tal, eh ja, skumt.

Morgondagens schema innefattar:
  • Skola med matte, luciafirande, marknadsföring, naturkunskap (bu) och filosofi (BUUU)
  • Snabbt julklappsletande i ett mörkt men mysigt Göteborg
  • Världens bästaste Regina Spektor i Lisebergshallen med broder Daniel
Ja, ni ser ju, det börjar lite dåligt, men blir bara bättre och bättre! Superpepp.

Sist gång jag var i Lisebergshallen stod självaste Mandosarna på scen.

darling, your head's not right.

Det är ganska intressant hur jag nu är helt besatt av låtar som jag tidigare har avfärdat ganska så snabbt. Ett exempel jag tänker på specifikt är låten In The Aeroplane Over The Sea med Neutral Milk Hotel. Jag nöter den en hel del just nu och tycker det är en helt underbar låt. Minns dock att jag försökte lyssna på den för sisådär två år sedan också, men det var mindre lyckat då jag inte tyckte den var särskilt intressant. Så min musiksmak utvecklas, de va la gött!
I övrigt råder jag människor att lyssna på Nantes med Beirut. Och en tredje låt jag tänkte nämna heter Lesley Gore on the T.A.M.I.-show av Casiotone for the painfully alone. Bra!

I övrigt håller Anton Tjechov på att döda mig.

Gief Teneriffa-värme. Si, claro.

anton tjechov.

Idag syntes den första frosten och det var jättebra det, för man blir sjukligt trött på det där gråa och regniga som har övertagit världen (eller skojade, i alla fall Sverige eller ja, Bohuslän eller nåt). Istället blev det lite julkänsla med lite vitt på allt, även om det inte är the real deal, snö. Min skola fortsätter, föga förvånande, att verkligen kämpa med att få oss att begå självmord med sin aldrig upphörande tillförsel av prov/redovisningar/uppsatser/läxor. INTE OKEJ! Under de nästkommande 8 skoldagarna har vi två prov, ett tal, två uppsatser och två gigantiska läxor att ta itu med. Stor suck.

Tänk när det var så varmt... suck. Och då var det inte ens SÅ varmt.

Hoho, insåg just att det bara är tre dagar kvar tills jag får se när en viss britt gästar Malmö. Peter Doherty står för underhållningen på lördag, det blir trevligt. Får se om han är bättre än i somras på Peace & Love. Då gick han ju dock av scenen redan efter 35-40 minuter, fast han hade 60 minuters speltid. Han kompenserade det i alla fall med att vara grym tillsammans med Babyshambles senare. Jag hoppas på lite Libertineslåtar på lördag. Helst Time For Heroes.

RSS 2.0